Mediahandling in crisissituaties

Eerlijk en meeslepend communiceren maakt in een crisis het verschil tussen positieve of negatieve beeldvorming bij het brede publiek. Altijd paraat, alert en in evenwicht. Het is voor bestuurders niet eenvoudig om authentiek en uniek te communiceren met media èn publiek èn (andere) overheden. Ad Baijens heeft ruime ervaring in communicatie bij een crisis. Vooral het optreden van burgemeesters en eindverantwoordelijken heeft vele jaren zijn aandacht. Daadkrachtig en snel optreden van de bestuurders helpt om de beeldvorming bij media en publiek te richten. Zoals Bas Eenhoorn na het schietdrama in Alphen a/d Rijn betoogt is het zaak meer te trainen in communicatie dan in de organisatie bij rampen. Ad Baijens bepleitte deze aanpak al indringend na de ervaringen met de grote brand in Moerdijk. Hij stond bij deze calamiteit ook aan de basis van de eerste grootschalige inzet van social media bij rampen. De trainingen zijn absoluut maatwerk en kunnen op ieder gewenst moment gegeven worden. Bovendien kan de expertise van Ad Baijens ingeroepen worden bij iedere situatie waarin de bestuurder advies behoeft.